Nowa usługa w sklepach Intersport
Wraz z nadejściem cieplejszych dni, wiele osób postanowiło spełnić swoje noworoczne postanowienia i rozpocząć w tym roku przygodę z bieganiem. Nie wystarczy jednak po prostu kupić buty biegowe, założyć je i ruszyć do przodu.
Wraz z nadejściem wiosny firma Intersport wprowadza do swoich salonów nową usługę. Aby bieg był przyjemny i komfortowy, buty powinny być dopasowane do biomechaniki naszych stóp. Odwiedzając salony Intersportu i wybierając buty dla siebie, klienci mogą spotkać się z pytaniem „czy jest Pan/i nadpronatorem?”. Sprzedawca próbuje dowiedzieć się czegoś więcej o ich stopach, zanim zaproponuje odpowiednie buty do biegania.
Badanie statyczne nie wystarczy
W czterech salonach (Gdynia Wzgórze, Warszawa Arkadia, Poznań Stary Browar i Galeria Krakowska, a już od maja w kolejnych czterech: Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Pasaż Grunwaldzki, Katowice Silesia, Łódź Manufaktura) firma przygotowała dla klientów specjalne stanowiska, na których będą mogli, przed wyborem określonego modelu butów do biegania, sprawdzić biomechanikę swoich stóp w sposób dynamiczny. Co to oznacza? Istnieje wiele sposobów na określenie biomechaniki stóp, czyli w największym skrócie sposobu, w jaki nasze stopy przetaczają się po podłożu w trakcie biegu. Powszechnie stosowane są badania statyczne, ponieważ są proste i szybkie w wykonaniu. Najprostszym badaniem statycznym jest sprawdzenie odcisku stopy. Określa się w ten sposób stopień wysklepienia tzw. wzdłużnego łuku stopy, który ma poważny wpływ na odczucie przez nas komfortu podczas biegania. Badanie statyczne jednak nie jest doskonałe. Zdarza się bowiem, że wynik badania statycznego nie odzwierciedla dokładnie sposobu, w jaki porusza się stopa w trakcie biegu. Stąd powstała potrzeba zbudowania specjalnych stanowisk, na których z pomocą doświadczonych sprzedawców – ekspertów biegowych, będzie można w profesjonalny sposób zbadać swoje stopy przed wyborem modelu butów do biegania.
Jak wygląda dynamiczne badanie biomechaniki stóp biegacza?
Sprzedawca poprosi klienta o zdjęcie butów oraz skarpet. W międzyczasie zapyta o to, gdzie biega, po jakim podłożu, ile kilometrów pokonuje tygodniowo, w jakich butach biegał do tej pory i czy czuł się w nich komfortowo. Wszystko to ma bowiem duże znaczenie przy wyborze butów biegowych. Klient staje boso na bieżni, którą włącza sprzedawca i na której przez kilka minut będzie biegł w niezbyt dużym tempie, 8-10km/h.
Po krótkim biegu boso, wraz z ekspertem klient ogląda film, na którym widać pracę jego stawów skokowych i kolanowych. Nagranie to daje pierwszą wskazówkę odnośnie tego, jaki model butów biegowych może być odpowiedni dla danej osoby. Następnie klient przymierza dwa-trzy modele butów, spośród tych, które zaproponuje sprzedawca, po czym w każdych z nich biegnie kilka minut na bieżni.